Printer Friendly VersionHome / Νέα / Τα Νέα του ΔΕΕ

02/05/2017: Έκδοση ΟΟΣΑ: Going for Growth 2017

Σας κοινοποιούμε  την Έκδοση  Going for Growth (GFG) 2017 η οποία αποτελεί την ανα 2ετία κύρια επισκόπηση της προόδου εφαρμογής των Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (ΔΜ) τις οποίες προτείνει ο ΟΟΣΑ στα Κράτη-Μέλη του.

Η Μελέτη ανακοινώθηκε επίσημα την Παρασκευή  17 Μαρτίου από την Επικεφαλής Οικονομολόγο του ΟΟΣΑ C.Mann – στη Γερμανία- προεδρεύουσα των G20s.

Το κύριο μήνυμα συνολικά είναι  η  «μεταρρυθμιστική κόπωση» που παρατηρείται περισσότερο ή λιγότερο σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ. Η ανάσχεση του μεταρρυθμιστικού ζήλου σε σχέση με την προηγηθείσα 2ετία, πρέπει, όπως είπε στην παρουσίασή της η Επικεφαλής Οικονομολόγος,  να συνδεθεί με τις συνέπειες, αφενός  των ανεπαρκών ρυθμών της παγκόσμιας ανάκαμψης και   μόχλευσης παραγωγικότητας κι αφετέρου των εντεινόμενων ανισοτήτων και της μειωμένης συνεισφοράς του μισθού στην ζήτηση (διαφάνεια Νο 2).  Οι ανασχέσεις αυτές κατά την φάση εξόδου από την βαθιά κρίση υποθηκεύουν κατά τον ΟΟΣΑ τους πολιτικούς όρους υποστήριξης για φιλόδοξα πακέτα Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων σε όλον τον ΟΟΣΑ, τα οποία θα πρέπει για τον οργανισμό εκτός από τη διάσταση της μόχλευσης της παραγωγικότητας και της απασχόλησης να ενσωματώνουν ως οριζόντιο στόχο την συμπεριληπτική ανάπτυξη (inclusive growth).

 

Για την Ελλάδα ειδικότερα, ο τόνος του ειδικού country fiche (σ.201 κ.ε) στέκεται στην ανάγκη επιτάχυνσης σε μεγάλο βαθμό των ήδη σχεδιαζόμενων Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων, με ειδική έμφαση στη διάσταση των μεγενθυμένων ανισοτήτων, ενώ γίνεται ειδική μνεία, ήδη από την προμετωπίδα, στο ευρύ φάσμα ήδη προωθούμενων μεταρρυθμίσεων σε πεδία που υπερβαίνουν τις 5 προτεραιότητες που θέτει ο ΟΟΣΑ. Ειδικότερα ως προς τον προβεβλημένο δείκτη κατάταξης μεταξύ ΚΜ, παρότι στην Ελλάδα, όπως και στα περισσότερα ΚΜ του ΟΟΣΑ την τελευταία 2ετία, μειώνεται συγκριτικά με την προηγούμενη περίοδο ο ρυθμός εφαρμογής των προτεινόμενων από τον ΟΟΣΑ μεταρρυθμίσεων, παραμένουμε σαφώς και για όλα τα τελευταία χρόνια πάνω από τον μ.ο. του ΟΟΣΑ στο δείκτη μεταρρυθμιστικής ανταπόκρισης (‘reform responsiveness index’). Επιπλέον ειδική σημασία έχει  η ποιοτική ερμηνεία των ευρημάτων αυτών, καθώς για πρώτη φορά γίνεται σαφής μνεία στα ετεροβαρή- μη συνεκτικά πακέτα μεταρρυθμίσεων της προηγούμενης περιόδου.

Η ειδικότερη αξιολόγηση του ΟΟΣΑ στις επιμέρους 5 προτεραιότητες για την Ελλάδα δείχνει σχετικά μεγαλύτερη πρόοδο στη φορολογία – λόγω υπεραπόδοσης ιδίως ΦΠΑ, αυτονόμησης ΓΓ Εσόδων και εξορθολογισμού συντελεστών/διαδικασιών- και  την καταπολέμηση φτώχειας/ανισοτήτων – με την εφαρμογή Ενιαίου Ελάχιστου Εισοδήματος  και τα λοιπά σε εφαρμογή μέτρα στο πλαίσιο της στρατηγικής της κοινωνικής συνοχής. Ο ΟΟΣΑ προτείνει την διοχέτευση πόρων για τις αναγκαίες δράσεις κοινωνικής συνοχής μέσω γενίκευσης των ήδη υλοποιούμενων αξιολογήσεων δαπανών (expenditure reviews). Περισσότερη προσπάθεια ζητείται στα πεδία της διοικητικής μεταρρύθμισης/μείωσης διοικητικών βαρών – όπου τα ήδη θεσμοθετημένα βήματα διευκόλυνσης του επιχειρείν και διοικητικής αναδιοργάνωσης πρέπει να επιταχυνθούν μέσω ευρείας χρήση εργαλείων κανονιστικών επιπτώσεων, πλήρους λειτουργίας οne-stop shops κι επιτάχυνσης της δικαιοσύνης όπως και  της περαιτέρω μείωσης του ρυθμιστικού βάρους στις υπηρεσίες δικτύου. Τέλος έμφαση δίνεται στην αναγκαία αναπτυξιακά βελτίωση των εκπαιδευτικών εκροών, μέσω, κυρίως, εργαλείων αξιολόγησης μονάδων και διάγνωσης δεξιοτήτων